Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!


błąd wczytywania obrazka

Dyrygent kierujący tańcem zaworów. To włąśnie on reguluje czasy otwarcia i zamknięcia tych drzwi do cylindrów, pokonując przy tym ogromne opry ze strony sprężyn zaworów.

Wałek rozrządu, w największym uproszczeniu, to układ wirujących dźwigni. Kiedy krzywka (czyli ta dźwignia) natrafi na zawór, naciska na niego. Krzywki są poprzestawiane we wszystkich kierunkach wokół osi wałka - dokładnie tak jak wymagają tego dokładnie wyliczone czasy otwarcia i zamknięcia dla poszczegółnych cylindrów. Wynika to z tego, że na cylinder przypadają conajmniej dwa zawory. W silnikach czterosuwowych zawory dolotowe jaki wydechowe otwierają się raz na dwa obroty wału korbowego. Wynika z tego fakt, że wałek rozrządu musi się obracać z prędkością dwukrotnie mniejzą niż wał korbowy.
Profil, czyli kształt krzywek, wałka rozrządu decyduję o tym na jak długo i jak dalece otwierany jest zawór. Najogulniej rzecz ujmując, grubsza, pełniejza krzywka otwiera zawór na dłużej, natomiast smuklejsza i bardzej szpiczasta na krócej.
Kiedy krzywka jest jeszcze oddalona od popychacza zawór pozostaje zamknięty. Dopiero gdy wałek, a z nim krzywka obrócą się dalej, gładź krzywki powoli naciska na popychacz, co spowoduję pokonanie oporu sprężyn i przesunięcie w dół zaworu. Kiedy wałek wraz z krzywką obrócą się dalej, popychacz zsuwa się po "tylnej" stronie krzywki, co powoduję zamknięcie zaworu. Co ważne, "tylna" część krzywki ma taki kształt, aby zamknięcie zaworu nastąpiło w miare szybko. Zbyt gwałtowny powrót zaworu mógłby spowodować uszkodzenie mechanicznych elementów zaworowych.


błąd wczytywania obrazka

błąd wczytywania obrazka
















Liczniki dla stron